Proiectul de Lege privind Fondurile de Pensii Facultative

Proiectul de Lege privind Fondurile de Pensii Facultative

Proiectul de Lege privind Fondurile de Pensii Facultative

Onorate Domnule Președinte al Parlamentului,

Stimați colegi,

Vreau să mulţumesc Comisiei Naționale a Pieții Financiare pentru elaborarea acestui proiect de lege și dlui Iurie Filip pentru prezentarea lui în ședința de plen a Parlamentului. În situaţia, în care avem multe discuţii în societate privind nivelul scăzut al pensiilor, oferirea de posibilităţi alternative în acumularea resurselor suplimentare pentru pensie, prevăzute în proiectul dat este extrem de binevenit, chiar dacă acest lucru este pe termen lung.

Experienţa statelor mult mai dezvoltate decât Republica Moldova demonstrează că cel mai eficient sistem de pensii este cel în care fiecare cetăţean își formează în mod direct pensia sa, spre deosebire de sistemul pe care îl avem la momentul dat în ţară,  când plata pensiilor se face din contribuţiile generaţiei următoare. Este o vorbă în acest context, statul vrea ca cetățenii să muncească cât mai mult, iar când vor ieși la pensie, să trăiască cât mai puțin. În acest context ţin să menţionez că, în timp ce proiectul dat este foarte binevenit, totuși este extrem de important să reformăm întreg sistemul de pensii. Acest lucru devine un imperativ, în special, luând în considerare perspectiva demografică foarte sumbră care se atestă la ora actuală în ţară.

În proiectul dat de lege, sunt câteva aspecte la care aş dori să atrag o atenţie deosebită.

În primul rând, este vorba de sistemul de plată al contribuţiilor, care reprezintă un mecanism simplu şi eficient. Faptul că angajatul va putea stabili mărimea contribuţiei, iar angajatorul va urma să vireze contribuţia data direct în fondul de pensii facultative specificat de angajat, creează un mecanism accesibil şi pe înţelesul tuturor.

În al doilea rînd, sunt binevenite prevederile ce ţin de Persoanele Acceptate. Şi aici mă refer în special la deschiderea de colaborare cu ţările membre ale Uniunii Europene. Având în vedere că piaţa noastră de capital se află încă în durerile naşterii, noi avem nevoie de experienţa Fondurilor de Pensii cu vechime în lucru în cadrul pieţelor financiar mult mai dezvoltate. În acelaşi timp ţinând cont de faptul că pentru înfiinţarea unui Fond de Pensii vor fi necesare investiţii semnificative, deschiderea pentru Fondurile deja existente în Uniunea Europeană va crea un climat prielnic pentru o dezvoltare mai rapidă a sectorului dat.

În al treilea rând, vreau să atrag atenţia la investiţiile pe care Fondurile de Pensii Facultative vor fi în drept să le facă. Cu părere de rău, pentru moment, piaţa valorilor mobiliare din Republica Moldova nu oferă prospecte reale de investiţii; de aceea este binevenită deschiderea pentru investiţiile făcute în cadrul pieţelor financiare ale Uniunii Europene. În lumina acestui fapt, ţin să subliniez și importanţa dezvoltării pieţei locale de capital. O economie matură nu poate aduce o rată de rentabilitate la fel de mare precum o economie în curs de dezvoltare. Prin urmare, impulsionând dezvoltarea pieţei financiare locale, fondurilor de pensii facultative vor deveni mult mai atractive atât pentru investitori, cât şi pentru consumatorii de rând.

În al patrulea rând, am o obiecţie legată de Comisioanele de Administrare ale fondului: deducerea lunară a 2.5% din activele nete ale fondului pentru administrare pare a fi o cifră exagerată și nejustificată. În mod normal, taxa pentru administrare ar trebui să acopere minimul necesar pentru funcţionarea fondului, iar comisionul fondului trebuie să fie legat direct de rentabilitatea activelor pe care acesta le investeşte.

Tot la subiectul comisioanelor şi taxelor, ţin să menţionez, că în multe ţări occidentale, o practică obişnuită pentru a motiva angajaţii să ridice mărimea contribuţiei lunare în fondurile de pensii facultative, acestea sunt scutite de impozite. Astfel, omul are un motiv în plus să investească banii, în loc ca să-i cheltuie. De aceea, cred c-ar fi bine să analizăm o asemenea posibilitate, chiar dacă ea depășește competențele CNPF.

În al cincilea rând, doresc să accentuez necesitatea creării unui mecanism care să ofere siguranţă celor care doresc să investească în fondurile de pensii. Nu dorim ca cineva să se folosească de vulnerabilitatea cetăţenilor, construind piramide financiare care să falimenteze la un moment dat, lăsându-i pe oamenii de rând fără economiile lor. Prin urmare, este crucial ca să fie creat cadrul necesar pentru instituirea fondul de compensare al investiţiilor în fondurile de pensii facultative.

În concluzie, proiectul de lege privind fondurile de pensii facultative reprezintă încă o dovadă a faptului că mergem pe o cale bună, care să ofere cetățenilor o bătrânețe mai fericită. Însă, în acelaşi timp, el scoate în evidenţă cantitatea enormă de muncă pe care mai trebuie să o depunem pentru a construi un stat în care cetăţenii să se simtă în siguranţă, din punct de vedere financiar. Propun să votăm acest proiect în prima lectură. Totodată, fac un apel către domnul și multiubitul meu frate Veaceslav Ioniță să depună eforturi, în cadrul comisiei pe care o conduce, ca această lege să fie îmbunătățită, perfecționată și prezentată spre adoptare într-un timp cât mai apropiat.

Close